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Campo DC Valor Lengua/Idioma
dc.contributor.advisorGuamán Armijos, Jesenia Andrea-
dc.contributor.authorAcaro Curipoma, Andy Alexander-
dc.date.accessioned2024-10-22T15:15:19Z-
dc.date.available2024-10-22T15:15:19Z-
dc.date.issued2024-10-22-
dc.identifier.urihttps://dspace.unl.edu.ec/jspui/handle/123456789/31033-
dc.descriptionAttention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is classified as a neurodevelopmental disorder, whose main characteristics are the deficit of attention, disorganisation and hyperactivity-impulsivity, which negatively affects the educational and personal process of the student. Therefore, curricular adaptations arise as a response to address inclusion, these adaptations mean modifications of objectives, strategies, methodologies and evaluations to the educational curriculum. Consequently, the main objective of the present paper was to analyse the curricular adaptations for ADHD in sixth grade ‘B’ students from the private primary school San Francisco Javier during the period 2023-2024. To analyse the variables, we used the qualitative methodological approach, the non-experimental design and the scientific, inductive, analytical, synthetic and descriptive methods; the data collection techniques used were the interview and observation, whose instruments are: the interview guide and the observation sheet respectively. The sample population comprised 17 students and 9 teachers from the aforementioned private school. The results evidenced that the teacher’s knowledge about the characteristics of curricular adaptations was deficient, only few of them were present in her lesson plans and what is more, some of the most important ones, which are strictly necessary for an excellent inclusion, were missing. In addition, the teacher also evidenced a low level of knowledge regarding ADHD, and even a lack of detailed recognition of the ADHD typologies (deficit of attention, hyperactivity and impulsivity), which limits the effectiveness of the specific strategies in the curricular adaptations. In conclusion, curricular adaptations are important to guarantee an effective and inclusive education, where students with ADHD can equally participate in the learning process with their peers, but factors such as lack of theoretical and practical knowledge, lack of resources and time, end up limiting the application of curricular adaptations.es_ES
dc.description.abstractEl Trastorno por Déficit de Atención e Hiperactividad (TDAH) se identifica como un trastorno del neurodesarrollo, el cual tiene características principales como la inatención, desorganización e hiperactividad-impulsividad; que, afecta de forma negativa el proceso educativo y personal. Por consiguiente, las adaptaciones curriculares surgen como respuesta de inclusión y son las modificaciones de objetivos, estrategias, metodologías y evaluaciones al currículo educativo. Por lo tanto, en la presente investigación se planteó como objetivo analizar las adaptaciones curriculares en el TDAH en estudiantes de sexto grado “B” de la Escuela de Educación Básica Particular San Francisco Javier durante el período 2023-2024. Para analizar las variables, se utilizó el enfoque metodológico cualitativo, el diseño no experimental y los métodos científico, inductivo, analítico, sintético y descriptivo; se usaron las técnicas de recolección de datos como la entrevista y la observación, con sus instrumentos: la guía de entrevista y la ficha de observación respectivamente. La población estuvo constituida por 17 estudiantes y 9 docentes de la institución educativa mencionada. Los resultados evidenciaron que el docente carecía de conocimientos sobre las características de las adaptaciones curriculares, pocas de ellas estaban presentes dentro de sus planes de clase y faltaban algunas relevantes para una excelente implementación. Por otro lado, el docente también demostró un conocimiento bajo sobre el TDAH, e incluso, una falta de reconocimiento detallada de las tipologías de la misma (inatento, hiperactivo e impulsivo), por lo que, esto limita la efectividad de las estrategias específicas en las adaptaciones curriculares. En conclusión, las adaptaciones curriculares son importantes para garantizar una educación efectiva e inclusiva, en donde, los estudiantes puedan participar del contenido educativo a la par de sus compañeros, así mismo, los factores como la falta de conocimiento teórico-práctico, la falta de recursos y tiempo, limitan la implementación de las adaptaciones curriculares.es_ES
dc.format.extent50 p.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherLojaes_ES
dc.rightsopenAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ec/es_ES
dc.subjectTIPO DE ADAPTACIONESes_ES
dc.subjectINCLUSIONes_ES
dc.subjectESTRATEGIAS PEDAGOGICASes_ES
dc.titleAdaptaciones Curriculares en TDAH en estudiantes de sexto grado “B”, de la Escuela de Educación Básica Particular San Francisco Javier, período 2023-2024es_ES
dc.typebachelorThesises_ES
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