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Campo DC Valor Lengua/Idioma
dc.contributor.advisorJaramillo Toledo, Rosalía Yomaira-
dc.contributor.authorJiménez Jiménez, Alex Vinicio-
dc.date.accessioned2024-10-15T13:35:12Z-
dc.date.available2024-10-15T13:35:12Z-
dc.date.issued2024-10-15-
dc.identifier.urihttps://dspace.unl.edu.ec/jspui/handle/123456789/30828-
dc.descriptionThe objective of this curricular integration work was to analyze how language retardation and reading processes affect children aged 4-5 years at the “José Miguel García Moreno” Loja Educational Center, period 2023-2024; Firstly, we worked on the search and selection of relevant scientific publications in academic bases, the articles clearly related to language delay and the reading process were reviewed and selected. To continue with the research, a methodology with a qualitative approach, descriptive type, and cross section was applied. To collect the information, the observation sheet was used, which was applied to the students, and an interview directed to the teacher. In the results obtained, it was found that the students show language retardation at a phonological level, and difficulty with the reading process when generating three-syllable words, suppression of unstressed syllables, simplification of diphthongs, likewise the results indicate that students are in the perceptual stage as they demonstrate an initial visual perception of the letters and written words, this is because the students are processing the visual information of the written letters and words, finding that the students are located at a level of advanced retardation. With the implementation of the intervention plan, it can be concluded that students with language retardation will be able to maintain greater attention during the activities, compared to the initial stages, they will show an improvement in their memory, which will allow them to retain and apply better. The concepts learned will have a more fluid and enriched vocabulary, which will facilitate better expression and communication.es_ES
dc.description.abstractEl presente trabajo de integración curricular tuvo como objetivo analizar cómo afecta el retraso del lenguaje y los procesos lectores en niños de 4-5 años del Centro Educativo “José Miguel García Moreno” Loja, periodo 2024; primeramente se trabajó en la búsqueda y selección de publicaciones científicas pertinentes en bases académicas, se revisó y selecciono los artículos netamente relacionados al retraso del lenguaje y proceso lector, para dar continuación con la investigación se empleó una metodología con enfoque cualitativo, tipo descriptivo, y de corte transversal. Para la recolección de la información se utilizó la ficha de observación la cual fue aplicada a los estudiantes y una entrevista dirigida a la docente. En los resultados obtenidos se encontró que los estudiantes, muestran retraso de lenguaje a nivel fonológico, y dificultad con el proceso lector al momento de generar palabras de tres sílabas, supresión de sílabas sin acento, simplificación de diptongos, así mismo los resultados nos indican que se encuentran en la etapa perceptiva pues demuestran una percepción visual inicial de las letras y de las palabras escritas, esto se debe a que los estudiantes están procesando la información visual de las letras y palabras escritas, encontrando que los estudiantes se ubican en un nivel de retraso avanzado. Con la implementación del plan de intervención, se puede concluir que los estudiantes con retraso del lenguaje, lograrán mantener una mayor atención durante las actividades, en comparación con las etapas iniciales, mostrarán una mejora en su memoria, lo que les permitirá retener y aplicar mejor los conceptos aprendidos, tendrán un vocabulario más fluido y enriquecido, lo que les facilitará una mejor expresión y comunicación.es_ES
dc.format.extent44 p.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherLojaes_ES
dc.rightsopenAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ec/es_ES
dc.subjectRETRASO DE LENGUAJEes_ES
dc.subjectETAPA PERCEPTIVAes_ES
dc.subjectPERCEPCION VISUALes_ES
dc.titleRetraso del lenguaje y los procesos lectores en niños de 4-5 años del Centro Educativo “José Miguel García Moreno” Loja, periodo 2024-2024es_ES
dc.typebachelorThesises_ES
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