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Campo DC Valor Lengua/Idioma
dc.contributor.advisorZhapa Amay, Elvia Maricela-
dc.contributor.authorGuajala Gaona, Yaleny Alexandra-
dc.date.accessioned2024-02-07T17:17:09Z-
dc.date.available2024-02-07T17:17:09Z-
dc.date.issued2024-02-07-
dc.identifier.urihttps://dspace.unl.edu.ec/jspui/handle/123456789/29035-
dc.description"The Curricular Integration Work Management Audit of the Human Talent and Administrative Component of the Fiscal Commissionary Educational Unit San Juan Bautista de Catamayo, January-December 2021, was carried out with the main objective of evaluating the internal control system. The integration of approaches such as SWOT analysis (FODA in Spanish) and the internal control questionnaire provided a comprehensive perspective of the institutional situation. Likewise, management indicators were applied to measure efficiency and effectiveness in the management of human resources, and the final objective concluded with the presentation of a report addressed to the executives, proposing corrective actions to drive improvements and contribute to the continuous development of the educational institution. To meet the requirements of the Management Audit, research methods were employed to gather the necessary information. Thanks to these methods, it was possible to carry out the five phases of the Management Audit, starting with the work order, cover letter, initial notification, time and task distribution sheets, as well as the scorecard and indices sheet. Upon completing this work and evaluating the internal control system, critical areas for improvement were identified. Among them, the lack of updating of the institutional educational plan and the organizational structure chart stood out, affecting the direction and objectives of the institution. Additionally, a lack of training in the workplace and social security was evident, as well as the absence of evaluations for personnel, making performance monitoring difficult. The hiring of administrative personnel without appointments was also noted, affecting job stability. The lack of management audits makes it difficult to evaluate efficiency, effectiveness, and compliance with activities. Recommendations focus on taking corrective measures to stimulate improvements and favor the constant progress of the educational institution.es_ES
dc.description.abstractEl trabajo de integración curricular Auditoría de Gestión al Componente Talento Humano y Administrativo de la Unidad Educativa Fiscomisional San Juan Bautista de Catamayo, Periodo enero-diciembre 2021, fue llevado a cabo con el objetivo principal de evaluar el sistema de control interno. La integración de enfoques como el FODA y el cuestionario de control interno proporcionó una perspectiva integral de la situación institucional. Así mismo se aplicaron indicadores de gestión para medir la eficiencia y eficacia en el manejo de recursos humanos y como último objetivo se concluyó con la presentación de un informe dirigido a los directivos, proponiendo acciones correctivas para impulsar mejoras y contribuir al desarrollo continuo de la institución educativa. Para satisfacer los requisitos de la Auditoría de Gestión, se emplearon métodos de investigación que permitieron recabar la información necesaria. Gracias a estos métodos, fue posible llevar a cabo las cinco fases de la Auditoría de Gestión, comenzando con la orden de trabajo, carta de presentación, notificación inicial, las hojas de distribución de tiempo y trabajo, así como la hoja de marcas e índices. Al concluir el presente trabajo y evaluar el sistema de control interno, se identificaron áreas críticas de mejora. Entre ellas, se destacó la falta de actualización del plan educativo institucional y del organigrama estructural, lo que afecta en la dirección y los objetivos de la institución. Además, se evidenció la carencia de capacitaciones en el ámbito laboral y seguridad social, así como la ausencia de evaluaciones al personal, lo que dificulta el seguimiento del rendimiento. También se señaló la contratación de personal administrativo sin nombramiento, afectando la estabilidad laboral. La falta de auditorías de gestión dificulta evaluar la eficiencia, eficacia y el cumplimiento de actividades. Las recomendaciones se centran en tomar medidas correctivas para estimular mejoras y favorecer el progreso constante de la institución educativa.es_ES
dc.format.extent219 p.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherUniversidad Nacional de Lojaes_ES
dc.rightsopenAccesses_ES
dc.subjectCONTABILIDAD Y AUDITORIAes_ES
dc.subjectTALENTO HUMANOes_ES
dc.subjectCATAMAYOes_ES
dc.subjectAUIDTORIAes_ES
dc.titleAuditoría de Gestión al Componente Talento Humano y Administrativo de la Unidad Educativa Fiscomisional San Juan Bautista de Catamayo, Periodo enero-diciembre 2021es_ES
dc.typebachelorThesises_ES
Aparece en las colecciones: TRABAJOS DE TITULACION FJSA

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