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Campo DC Valor Lengua/Idioma
dc.contributor.advisorSandoya Valdiviezo, César Teodomiro-
dc.contributor.authorMontoya Quezada, Alexa Yajhaira-
dc.date.accessioned2023-07-19T19:52:44Z-
dc.date.available2023-07-19T19:52:44Z-
dc.date.issued2023-07-19-
dc.identifier.urihttps://dspace.unl.edu.ec/jspui/handle/123456789/27599-
dc.descriptionFacebook has become the main means of dissemination of fake news, to the point of being considered a big problem for those who are in permanent contact with this social network, which has been an important part as a means of dissemination for all kinds of information. But as is common knowledge, not everything we see on the web turns out to be true and from reliable sources, this research was able to work efficiently to provide a solution to the proper handling of information, so that when browsing and encountering any data, we know how to differentiate the real from the fake news. This study is of transcendental importance, since its objective was to analyze the social influence of Facebook as a means of dissemination of fake news among high school students of the "Abdón Calderón Muñoz" school in the parish of Santiago, canton Loja. Period May-July 2022. The methodology applied was a mixed approach, since it integrated qualitative and quantitative methods, and through tools such as the survey, focus group, interviews and bibliographic analysis, it was possible to facilitate data collection. The results obtained show that the students of the educational establishment are prone to believe in false information, due to the fact that they do not have adequate training to help them differentiate between what is real and what is false and to create critical thinking. In addition, this information has an impact on education, since young people consider Facebook as a source of information, without contrasting whether what they consume helps them to improve in the educational field or harms them. Finally, it was concluded that Facebook influences both positively and negatively the students of the Abdón Calderón Muñoz school, besides being one of the most consumed social networks with the mitigating factor of not knowing how to discern between real and false information. Keywords: Facebook, Fake News, Social Influence, Social media, Young Internet userses_ES
dc.description.abstractFacebook, se ha convertido en el principal medio de difusión de fake news, a tal punto de llegar a ser considerado un gran problema para quienes están en contacto permanente con esta red social, que ha sido parte importante como medio de difusión para toda clase de información. Pero como es de conocimiento público, no todo lo que vemos en la web resulta ser verídico y de fuentes confiables, en esta investigación se logró trabajar eficientemente para dar una solución al correcto manejo de información, para que a la hora de navegar y encontrarnos con cualquier dato se sepa diferenciar lo real de las fake news. Este estudio es de trascendental importancia, ya que tuvo como objetivo analizar la influencia social de Facebook como medio de difusión de fake news entre los estudiantes de bachillerato del colegio “Abdón Calderón Muñoz” de la parroquia Santiago, cantón Loja. Periodo Mayo-Julio 2022. La metodología aplicada fue con enfoque mixto, ya que integró métodos cualitativos y cuantitativos, y a través de herramientas como la encuesta, grupo focal, entrevistas y análisis bibliográfico se logró facilitar la recolección de datos. Los resultados obtenidos evidencian que los estudiantes del establecimiento educativo son propensos a creer en información falsa, debido a que no cuentan con una adecuada formación que les ayude a diferenciar lo real de lo falso y a crear pensamiento crítico. Además, repercute esta información en la educación, ya que los jóvenes consideran como fuente de información a Facebook, sin contrastar si lo que consumen les ayuda a mejorar en el campo educativo o les perjudica. Finalmente, se llegó a la conclusión de que Facebook influye tanto positiva como negativamente en los estudiantes del colegio Abdón Calderón Muñoz, además es una de las redes sociales de mayor consumo con el atenuante de no saber discernir entre la información real y falsa. Palabras clave: Facebook, Fake News, Influencia social, Medio de difusión, Jóvenes internautases_ES
dc.format.extent85 p.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherUniversidad Nacional de Lojaes_ES
dc.rightsopenAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ec/es_ES
dc.subjectFACEBOOKes_ES
dc.subjectFAKE NEWSes_ES
dc.subjectINFLUENCIA SOCIALes_ES
dc.subjectMEDIO DE DIFUSIÓNes_ES
dc.subjectJÓVENES INTERNAUTASes_ES
dc.titleInfluencia social de Facebook como medio de difusión de Fake News entre los estudiantes de bachillerato del Colegio “Abdón Calderón Muñoz” de la parroquia Santiago, cantón Loja. Periodo mayo-julio 2022es_ES
dc.typebachelorThesises_ES
Aparece en las colecciones: TRABAJOS DE TITULACION AEAC

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