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Campo DC Valor Lengua/Idioma
dc.contributor.advisorSarmiento Castillo, Germania-
dc.contributor.authorPucha Morocho., Dayana Priscila-
dc.date.accessioned2024-01-26T21:20:06Z-
dc.date.available2024-01-26T21:20:06Z-
dc.date.issued2024-01-26-
dc.identifier.urihttps://dspace.unl.edu.ec/jspui/handle/123456789/28890-
dc.descriptionThe present work is focused on the application of a Financial Education program for high school students of the Guillermo Herrera Sánchez Educational Unit of the Taquil parish in the city of Loja, this research follows a mixed approach, Methods such as inductive - deductive and analytical - synthetic were required to analyze the premises that contributed to the reconstruction of the facts that have influenced the current level of financial education of this population, therefore, the tool to develop the measurement of financial literacy was a pre-assessment subdivided into three sections: socioeconomic, behavioral and knowledge, so that it was possible to design a guide containing topics such as financial products and services, savings, financial indicators, among others and apply a Financial Education program based on the previous results, finally the knowledge imparted through the training carried out was evaluated, It is important to point out that initially the financial knowledge of the students was located at level 2 according to the PISA program, these results are consequent to the low level of schooling of the parents, added to the absence of financial institutions in the sector, while at the end of the application of the program, such knowledge was located at level 4, therefore, the incidence of financial literacy in the sector is higher than the level of the program, and therefore, it is important to point out that the financial knowledge of the students is at level 2 according to the PISA program, these results are consistent with the low level of schooling of the parents, added to the absence of financial institutions in the sector, while at the end of the application of the program, such knowledge was located at level 4, therefore, the impact of such training was positive for the participants, it is also exposed that the students present attitudes and skills that influence the making of sound financial decisions in the future.es_ES
dc.description.abstractEl presente trabajo se encuentra focalizado en la aplicación de un programa de Educación Financiera para los estudiantes de bachillerato de la Unidad Educativa Guillermo Herrera Sánchez de la parroquia Taquil de la ciudad de Loja, dicha investigación sigue un enfoque mixto, además es de tipo transversal Métodos como el inductivo – deductivo y analítico - sintético fueron requeridos para analizar las premisas que aportaron a la reconstrucción de los hechos suscitados que han influenciado en el nivel actual de Educación Financiera de dicha población, por lo tanto, la herramienta para desarrollar la medición de los conocimientos financieros fue una preevaluación subdividida en tres secciones: socioeconómica, comportamiento y conocimiento, de modo que se pudo diseñar una guía que contiene temáticas como es el caso de productos y servicios financieros, el ahorro, indicadores financieros, entre otros y aplicar un programa de Educación Financiera a base de los resultados previos, por último se evaluaron los conocimientos impartidos por medio de la capacitación efectuada, es importante señalar que inicialmente los conocimientos financieros de los estudiantes se ubicaban en el nivel 2 de acuerdo al programa PISA, estos resultados son consecuentes por el bajo nivel de escolaridad de los progenitores, sumada a la ausencia de instituciones financieras en el sector, mientras que al finalizar la aplicación del programa, dichos conocimientos se ubicaron en el nivel 4, por lo tanto, la incidencia de dicha capacitación fue positiva para los participantes, también se expone que el estudiantado presente actitudes y aptitudes que influyen en la toma de decisiones financieras acertadas a futuro.es_ES
dc.format.extent108 p.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherUniversidad Nacional de Lojaes_ES
dc.rightsopenAccesses_ES
dc.subjectFINANZASes_ES
dc.subjectEDUCACION FINANCIERAes_ES
dc.subjectTAQUILes_ES
dc.subjectLOJAes_ES
dc.titleEducación Financiera para estudiantes de bachillerato de la Unidad Educativa Guillermo Herrera Sánchez de la parroquia Taquiles_ES
dc.typebachelorThesises_ES
Aparece en las colecciones: TRABAJOS DE TITULACION FJSA

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