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dc.contributor.advisorChillogallo Ordóñez, Jaime Efrén-
dc.contributor.authorCastillo Calderón, Ana Cristina-
dc.date.accessioned2024-09-17T21:59:34Z-
dc.date.available2024-09-17T21:59:34Z-
dc.date.issued2024-09-17-
dc.identifier.urihttps://dspace.unl.edu.ec/jspui/handle/123456789/30590-
dc.descriptionThe present research work is based on gamification as a mediator for the development of mathematical competencies, in order to strengthen indispensable knowledge for life. Therefore, the general objective was set: To establish the contribution of gamification in the development of mathematical competencies in fifth grade students of Domingo Savio Educational Unit, Loja 2024. For its achievement, the specific objectives were considered: To identify the mathematical competencies that students have developed in their learning process; To design a pedagogical proposal based on gamification for the development of mathematical competencies in students; and to evaluate the gamified pedagogical proposal for the development of mathematical competencies in students. Regarding the methodology, it corresponds to the mixed approach (qualitative and quantitative), the type of research was correlational; with a quasi-experimental design; the methods: documentary, hermeneutic, analytical and statistical; the techniques: survey to teachers and a test for students; the instruments: questionnaire to teachers and numerical comprehension questionnaire: numerical comprehension test for students at the elementary school level. The sampling was non- probabilistic, composed of three teachers and thirteen students. Regarding the results, an improvement was evidenced in the scales: Mastering learning to Close to achieving the required learning, although they still need to be strengthened, since there is a minimum percentage in the last scale mentioned. It was concluded that the gamified activities allowed strengthening the development of mathematical competencies, since gamification not only generated interest, but also allowed active and meaningful learning.es_ES
dc.description.abstractLa investigación se basa en la gamificación como mediadora del desarrollo de competencias matemáticas, para afianzar conocimientos indispensables para la vida. Por lo cual, se planteó el objetivo general: Establecer el aporte de la gamificación en el desarrollo de competencias matemáticas en estudiantes de quinto grado de la Unidad Educativa Domingo Savio, Loja 2024. Para su consecución, se consideró tener en cuenta los objetivos específicos: Identificar las competencias matemáticas que han desarrollado los estudiantes en su proceso de aprendizaje; Diseñar una propuesta pedagógica basada en la gamificación para el desarrollo de competencias matemáticas en los estudiantes; y Evaluar la propuesta pedagógica gamificada para el desarrollo de competencias matemáticas en los estudiantes. En cuanto a la metodología, corresponde al enfoque mixto (cualitativo y cuantitativo), el tipo de investigación fue correlacional; con diseño cuasiexperimental; los métodos: documental, hermenéutico, analítico y estadístico; las técnicas: encuesta a docentes y un test para los estudiantes; los instrumentos: cuestionario a docentes y cuestionario de comprensión numérica: test de comprensión numérica para estudiantes del nivel de educación básica primaria. El muestreo fue no probabilístico, compuesto por tres docentes y trece estudiantes. En cuanto a los resultados se evidenció una mejora en las escalas: Domina los aprendizajes a Próximos a alcanzar los aprendizajes requeridos, aunque aún se deben seguir fortaleciendo, ya que existe un mínimo porcentaje en la última escala mencionada. Se concluyó que, las actividades gamificadas permitieron fortalecer el desarrollo de competencias matemáticas, ya que la gamificación no solamente generó interés, sino que también, permitió un aprendizaje activo y significativo.es_ES
dc.format.extent137 p.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherLojaes_ES
dc.rightsopenAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ec/es_ES
dc.subjectENSEÑANZA-APRENDIZAJEes_ES
dc.subjectMETODOLOGIAS ACTIVASes_ES
dc.subjectMOTIVACIONes_ES
dc.titleLa gamificación en el desarrollo de competencias matemáticas en los estudiantes de quinto grado de la Unidad Educativa Domingo Savio, Loja 2024.es_ES
dc.typemasterThesises_ES
Aparece en las colecciones: Maestrias FEAC

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