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Campo DC Valor Lengua/Idioma
dc.contributor.advisorHernández Ocampo, Silvana Elizabeth-
dc.contributor.authorCueva Herrera, Maria Fernanda-
dc.date.accessioned2024-04-24T14:06:29Z-
dc.date.available2024-04-24T14:06:29Z-
dc.date.issued2024-04-24-
dc.identifier.urihttps://dspace.unl.edu.ec/jspui/handle/123456789/29626-
dc.descriptionFinancial education enables the understanding of fundamental financial topics, whose comprehension allows the population to properly manage their resources and develop skills for making sound decisions. In this context, the objective of this study is to promote financial education in the families of the San José parish of Catamayo Canton, which was carried out through the design and implementation of a financial education programme with relevant topics according to the needs of the population under study. The research methodology is a mixed approach with a descriptive exploratory scope, using the methodology endorsed by the PISA programme to determine the level of financial knowledge, the instrument applied was a questionnaire of fifteen questions based on financial topics applied to 318 heads of household. The results reveal that, initially, families in the parish of San José were located within level two of financial knowledge, therefore, a financial education programme was implemented that allowed 86 % of the families to reach level five. It is concluded that the financial education programme was efficient because the families increased their knowledge and acquired crucial information to apply in the management of their finances.es_ES
dc.description.abstractLa educación financiera permite la comprensión de temas financieros fundamentales, cuya comprensión permite a la población el manejo adecuado de sus recursos y el desarrollo de habilidades para la toma de decisiones acertadas. Bajo este contexto el presente trabajo tiene como objetivo promover la educación financiera en las familias de la parroquia San José del Cantón Catamayo, el cual se llevó a cabo mediante el diseño y ejecución de un programa de educación financiera con temáticas pertinentes acorde a las necesidades de la población en estudio. La metodología de la investigación es de enfoque mixto con alcance exploratorio descriptivo, se utilizó la metodología avalada por el programa PISA para conocer el nivel de conocimiento financiero, el instrumento aplicado fue un cuestionario de quince preguntas en base a temáticas financieras aplicado a 318 jefes de hogar. Los resultados revelan que, inicialmente las familias de la parroquia San José se ubicaron dentro del nivel dos de conocimiento financiero, por ende, se implementó un programa de educación financiera que permitió que el 86 % de las familias alcanzarán un nivel cinco. Se concluye que el programa de educación financiera fue eficiente debido a que las familias incrementaron su conocimiento y adquirieron información crucial para aplicar en la gestión de sus finanzas.es_ES
dc.format.extent145 p.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherUniversidad Nacional de Lojaes_ES
dc.rightsopenAccesses_ES
dc.subjectEDUCACION FINANCIERAes_ES
dc.subjectFINANZASes_ES
dc.subjectCATAMAYOes_ES
dc.subjectLOJAes_ES
dc.titleEducación Financiera en las familias de la Parroquia San José del Cantón Catamayoes_ES
dc.typebachelorThesises_ES
Aparece en las colecciones: TRABAJOS DE TITULACION FJSA

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