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Campo DC Valor Lengua/Idioma
dc.contributor.advisorRemache Jaramillo, Janeth Fidelina-
dc.contributor.authorHerrera Yaguana, Erika del Cisne-
dc.date.accessioned2023-11-27T16:31:47Z-
dc.date.available2023-11-27T16:31:47Z-
dc.date.issued2023-11-27-
dc.identifier.urihttps://dspace.unl.edu.ec/jspui/handle/123456789/28532-
dc.descriptionThe COVID-19 pandemic has generated a state of public health emergency with immediate and long-term multidimensional impacts, which entail risks and collateral effects that especially impact children, in dimensions such as education, nutrition, physical and mental health, leisure and recreation, protection, among others. According to UNICEF, at least 1 out of every 7 children has lived under mandatory confinement policies, which poses a risk to their mental health, well-being and quality of life. The purpose of this research was to identify the level of stress and quality of life generated by the Covid-19 pandemic in the schoolchildren of the La Pradera Municipal School. The specific objectives were to determine the level of stress according to age and sex, to know the quality of life according to age and sex and finally to establish the relationship between the level of stress and quality of life generated by the Covid-19 pandemic. The methodology was a descriptive study with a qualitative approach, taking 111 schoolchildren as our sample. Two surveys were applied: the Peri-Traumatic Distress Index (CPDI) and the Kidscreen-10 Questionnaire. Obtaining that 56.71% do not present stress, 33.3% mild stress being higher in the male sex with 8 years with 5.4%, and 9.99% severe stress, in the female sex with 10 years with 2.7%. With respect to the level of quality of life, 67.57% have a good quality of life, with the majority in the male sex; 20.72% have an acceptable quality of life, 6.31% have a low quality of life and 0.90% have a very low quality of life. When relating the two variables, no statistically significant relationship was found with a value of p = 0.0048, between the two variables. In conclusion, a significant number of school children do not present stress, 3.4 out of 10 children present some degree of stress; likewise, most of the children have a good quality of life, and only 0.08 out of 10 have a low or very low quality of life. It is evident that there was an impact of Covid-19 in the child population, which is why it is considered a topic of great importance in public healthes_ES
dc.description.abstractLa pandemia del COVID-19 ha generado un estado de emergencia en la salud pública con impactos multidimensionales inmediatos y a largo plazo, que conllevan riesgos y efectos colaterales que impactan especialmente a la niñez, en dimensiones como educación, nutrición, salud física y mental, ocio y recreación, protección, entre otras. Según la UNICEF por lo menos 1 de cada 7 niños, ha vivido bajo políticas de confinamiento obligatorias, lo que supone un riesgo para su salud mental, bienestar y calidad de vida. La presente investigación tuvo como finalidad identificar el nivel de estrés y calidad de vida que generó la pandemia de la Covid-19 en los escolares de la Escuela Municipal La Pradera. Se realizó un estudio descriptivo con enfoque cuantitativo transversal, que incluyó a 111 escolares se aplicaron dos encuestas el Índice de Distrés Peri-Traumático (CPDI) y el Cuestionario de Kidscreen-10. Obteniendo que el 56,71% no presentan estrés, 33,3% estrés leve siendo mayor en el sexo masculino con 8 años con 5,4%, y el 9,99% estrés severo, en el sexo femenino con 10 años con el 2.7%. Con respecto al nivel de calidad de vida el 67,57% presentan buena calidad de vida con mayoría en el sexo masculino; el 20,72% tienen aceptable calidad de vida, el 6,31% baja calidad de vida y el 0,90% muy baja calidad de vida. Al relacionar las dos variables no se encontró relación estadísticamente significativa con un valor de p = 0,0048, entre ambas variables. En conclusión, un número significativo de escolares no presentan estrés, cabe mencionar 3.4 de cada 10 niños presentan algún grado de estrés; así mismo la mayoría de los niños tienen calidad de vida buena, y sólo el 0.08 de cada 10 tienen baja o muy baja calidad de vida. Evidenciándose que existió un impacto del Covid-19 en la población infantil, por lo que se considera un tema de gran abordaje en la salud públicaes_ES
dc.format.extent66 p.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherLojaes_ES
dc.rightsopenAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ec/es_ES
dc.subjectMEDICINAes_ES
dc.subjectESTILO DE VIDAes_ES
dc.subjectINFANTEes_ES
dc.subjectSALUD PÚBLICAes_ES
dc.titleEstrés y calidad de vida en escolares de la Escuela Municipal La Pradera ante la pandemia del Covid-19es_ES
dc.typebachelorThesises_ES
Aparece en las colecciones: Biblioteca A.S.H.

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