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Campo DC Valor Lengua/Idioma
dc.contributor.advisorVivanco Loaiza, Jhimi Bolter-
dc.contributor.authorPiedra González, Andrea Carolina-
dc.date.accessioned2023-10-20T15:19:42Z-
dc.date.available2023-10-20T15:19:42Z-
dc.date.issued2023-10-20-
dc.identifier.urihttps://dspace.unl.edu.ec/jspui/handle/123456789/28146-
dc.descriptionThis research explored the implementation of the Pictionary game as an innovative technique to improve English vocabulary learning. Therefore, this study aimed to analyze the improvement of vocabulary learning using the Pictionary game in ninth grade students at a public institution in Loja during the 2022-2023 school year. Specifically, the participants were twenty-six ninth grade students of higher basic education. A mixed method with an action research design was used in this study. The pre-test and post-test were applied to measure students’ knowledge on vocabulary. In addition, it was used a mixed-type questionnaire with close-ended question followed by open-ended questions and the field notes to explain the students’ perceptions towards Pictionary technique. The data collected were analyzed using descriptive statistics and represented in graphs and a thematic analysis was also used and presented in narrative form. The results revealed a significant improvement in the students' learning of the vocabulary aspects: form, meaning and use, which can be seen in the difference in the pre-test and post-test scores. Likewise, the questionnaire and field notes showed that the Pictionary game increased students' vocabulary learning and their engagement and willingness to actively participate in the activities. Consequently, it was concluded that incorporating the Pictionary game into English classes was an effective and fun way to enhance vocabulary learning as it promoted interactive learning, creativity and active communication creating a favorable environment for improving vocabulary. Keywords: Active communication, interactive learning, musical pictionary, paper pictionary telephone, pictionades, vocabulary aspectses_ES
dc.description.abstractEsta investigación exploró la implementación del juego Pictionary como técnica innovadora para mejorar el aprendizaje de vocabulario en inglés. Por lo tanto, este estudio tuvo como objetivo analizar la mejora del aprendizaje de vocabulario utilizando el juego Pictionary en estudiantes de noveno grado de una institución pública de Loja durante el año lectivo 2022-2023. Específicamente, los participantes fueron veintiséis estudiantes de noveno grado de educación básica superior. En este estudio se utilizó un método mixto con un diseño de investigación acción. Se aplicó el pre-test y el post-test para medir los conocimientos de los estudiantes sobre vocabulario. Además, se utilizó un cuestionario de tipo mixto con preguntas cerradas seguidas de preguntas abiertas y las notas de campo para explicar las percepciones de los estudiantes hacia la técnica Pictionary. Los datos recogidos se analizaron mediante estadística descriptiva y se representaron en gráficos; también se utilizó un análisis temático que se presentó en forma narrativa. Los resultados revelaron una mejora significativa en el aprendizaje por parte de los alumnos de los aspectos del vocabulario: forma, significado y uso, lo que puede apreciarse en la diferencia de las puntuaciones obtenidas antes y después de la prueba. Asimismo, el cuestionario y las notas de campo mostraron que el juego Pictionary aumentaba el aprendizaje de vocabulario de los alumnos y su compromiso y disposición a participar activamente en las actividades. En consecuencia, se concluyó que incorporar el juego Pictionary a las clases de inglés era una forma eficaz y divertida de mejorar el aprendizaje de vocabulario, ya que fomentaba el aprendizaje interactivo, la creatividad y la comunicación activa creando un entorno favorable para mejorar el vocabulario. Palabras clave: Aprendizaje interactivo, aspectos del vocabulario, comunicación activa, pictionades, pictionary musical, teléfono pictionary en papel.es_ES
dc.format.extent54 p.es_ES
dc.language.isoenes_ES
dc.publisherUniversidad Nacional de Lojaes_ES
dc.rightsopenAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ec/es_ES
dc.subjectAPRENDIZAJE INTERACTIVOes_ES
dc.subjectASPECTOS DEL VOCABULARIOes_ES
dc.subjectCOMUNICACIÓN ACTIVAes_ES
dc.subjectPICTIONADESes_ES
dc.subjectPICTIONARY MUSICALes_ES
dc.subjectTELÉFONO PICTIONARY EN PAPELes_ES
dc.titlePictionary game and English vocabulary, among ninth-grade students at a public institution in Loja, during the 2022-2023 school year.es_ES
dc.title.alternativeJuego Pictionary y vocabulario de inglés, en estudiantes de noveno grado de una institución pública de Loja, durante el año lectivo 2022-2023.es_ES
dc.typebachelorThesises_ES
Aparece en las colecciones: TRABAJOS DE TITULACION AEAC

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