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Campo DC Valor Lengua/Idioma
dc.contributor.advisorJiménez Villavicencio, Kevin Marlow-
dc.contributor.authorUchuari Mendoza, Gladys Beatriz-
dc.date.accessioned2023-01-31T13:49:17Z-
dc.date.available2023-01-31T13:49:17Z-
dc.date.issued2023-01-31-
dc.identifier.urihttps://dspace.unl.edu.ec/jspui/handle/123456789/26189-
dc.descriptionPoverty is the trouble that has persisted over time, causing economic and social problems. In Ecuador, the 32.4% of population lives in poverty (INEC, 2020). In this sense, this research aims to analyze the education incidence on poverty in Ecuador during the period 2009-2019 through econometric techniques. The information was collected from the Central Bank of Ecuador [BCE] databases (2020), from the National Survey of Employment and Underemployment (ENEMDU), published by the National Institute of Statistics and Censuses [INEC] (2020). Therefore, for the investigation, the Westerlund (2007) cointegration test and the Dimietry and Hurlin (2012) causality test are performed. Allowing to obtain as a result that schooling has a negative relationship with poverty, and it is concluded that there is a short and long-term relationship between schooling and poverty; Likewise, there is a bidirectional relationship, which goes from poverty to schooling and in reverse. Consequently, the policy indications must require the assertive strategies implementation and efficient references to improve the educational level of individuals, and develop employment, activating all productive sectors; In this way, a better employment rate is achieved and the poverty rate decreases.es_ES
dc.description.abstractLa pobreza es un problema que ha persistido a lo largo del tiempo, ocasionando problemas económicos y sociales. En Ecuador el 32,4% de la población se encuentra en pobreza (INEC, 2020). En este sentido, la presente investigación pretende analizar la incidencia de la educación sobre la pobreza de Ecuador durante el periodo 2009-2019 a través de técnicas econométricas. La información fue recopilada de las bases de datos del Banco Central del Ecuador [BCE] (2020), de la Encuesta Nacional de Empleo y Subempleo (ENEMDU), publicada por el Instituto Nacional de Estadísticas y Censos [INEC] (2020). Por tanto, para el estudio, se realiza la prueba de cointegración de Westerlund (2007) y la prueba de causalidad de Dimietry y Hurlin (2012). Permitiendo obtener como resultado que, la escolaridad tiene una relación negativa con la pobreza, y se determinó que existe una relación a corto y largo plazo entre la escolaridad y la pobreza; asimismo, existe una relación bidireccional, que va desde la pobreza hacia la escolaridad y viceversa. Consecuentemente, las implicaciones de política deben centrarse en de implementar estrategias asertivas y eficientes referentes a mejorar el nivel educativo de los individuos, y generando empleo, activando todos los sectores productivos; de esta manera se consiga una mejor tasa de empleo y disminuya la tasa de pobrezaes_ES
dc.format.extent71 p.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherUniversidad Nacional de Lojaes_ES
dc.rightsopenAccesses_ES
dc.subject<ECONOMIA>es_ES
dc.subject<POBREZA>es_ES
dc.subject<DATOS PANEL>es_ES
dc.subject<DESEMPLEO>es_ES
dc.titleIncidencia de la educación sobre la pobreza en Ecuador durante el periodo 2009 – 2019es_ES
dc.typebachelorThesises_ES
Aparece en las colecciones: TRABAJOS DE TITULACION FJSA

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