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Campo DC Valor Lengua/Idioma
dc.contributor.advisorSalinas Erreyes., Inés Paulina-
dc.contributor.authorSarmiento Coronel, Jessenia Paola-
dc.date.accessioned2022-03-23T14:50:08Z-
dc.date.available2022-03-23T14:50:08Z-
dc.date.issued2022-03-23-
dc.identifier.urihttps://dspace.unl.edu.ec/jspui/handle/123456789/24641-
dc.descriptionThe present investigation prior to obtaining the title of Bachelor of Plastic Arts mention sculpture, entitled: Modern Sculpture: Representation of the artisan work of the women of Barrio Cera, Loja-Ecuador, proposes an analysis of modern sculpture, the same that allows to understand and fundamental artistically and aesthetically the evolution and development of sculpture. Being a qualitative research, it was necessary to use the bibliographic, deductive and inductive method for the collection of information and analysis in order to capture the main characteristics of modern sculpture in terms of the synthesis of form, taking as references works of the sculptors Constantin Brancusi and José Loor. For the development of the works, direct observation using the ethnographic method was essential, which allowed me to learn about and experience the in situ relationship of the craftsmanship of the women of the Cera neighborhood, in order to obtain significant elements regarding the process of elaboration of the craftsmanship, highlighting their materials and techniques, which would be included in the sculptural works, the same that would allow interpreting the form through their own vision, merging the traditional techniques of striking and direct modeling of clay, with materials such as flex foam, plaster, chalk, resin, gold leaf, which complement the meaning of the work.es_ES
dc.description.abstractLa presente investigación previo a la obtención del título de licenciada en Artes Plásticas mención escultura, titulada: Escultura moderna: Representación del quehacer artesanal de las mujeres del Barrio Cera, Loja-Ecuador, plantea un análisis de la escultura moderna, el mismo que permite comprender y fundamentar artística y estéticamente la evolución y desarrollo de la escultura. Al tratarse de una investigación cualitativa fue necesario utilizar el método bibliográfico, deductivo e inductivo para la recolección de información y análisis, con el fin de captar las características principales de la escultura moderna en cuanto a la síntesis de la forma, tomando como referentes obras de los escultores Constantin Brancusi y José Loor. Para desarrollo de las obras, fue indispensable la observación directa valiéndome del método etnográfico el cual permitió conocer y experimentar la relación in situ del quehacer artesanal de las mujeres del barrio Cera, con el fin de obtener elementos significativos en cuanto al proceso de elaboración de las artesanía, destacando sus materiales y técnicas, que se incluirían en las obras escultóricas, la misma que posibilita interpretar la forma por medio de una visión propia, fusionando las técnicas tradicionales de golpeado y modelado directo de la arcilla, con materiales como espuma flex, yeso, tiza, resina, pan de oro, que complementan el sentido la obra.es_ES
dc.format.extent66 p.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherUniversidad Nacional de Lojaes_ES
dc.rightsopenAccesses_ES
dc.subjectARTES PLASTICASes_ES
dc.subjectESCULTURAes_ES
dc.subjectCERAes_ES
dc.subjectMUJERESes_ES
dc.titleEscultura moderna: Representación del quehacer artesanal de las mujeres del Barrio Cera, Loja-Ecuador.es_ES
dc.typebachelorThesises_ES
Aparece en las colecciones: TRABAJOS DE TITULACION AEAC

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