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dc.contributor.advisorVillamagua Jiménez, Inés Catalina-
dc.contributor.authorBravo Escaleras, Miguel Angel-
dc.date.accessioned2019-12-05T16:36:23Z-
dc.date.available2019-12-05T16:36:23Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.urihttp://dspace.unl.edu.ec/jspui/handle/123456789/22856-
dc.descriptionThis thesis refers to: ANALYSIS OF ORAL HEARING NATURAL APPROACH AND ITS IMPACT ON THE DEVELOPMENT OF ORAL LANGUAGE, HEARING HANDICAPPED CHILDREN IN THE CENTER OF HEARING AND LANGUAGE "CEAL" PERIOD 2012 - 2013 ALTERNATIVE GUIDELINES.. In the present investigation the General Purpose raised was: Analyze the Natural Auditory Oral Approach and its impact on the development of oral language in the hearing-impaired children Hearing and Language Center CEAL city of Loja. Period 2012-2013 in order to raise propositional guidelines. The methods used in the preparation of this research work were: Scientist, Inductive-Deductive, Analytic-Synthetic and description that allowed for discussion and comparison of the proposed variables. The instruments used were: A survey of Parents and therapists to verify the application of Natural Auditory Oral Approach in the Development of Oral Language in the hearing-impaired children Hearing and Speech Center. CEAL; and Foster's test applied to the hearing-impaired children Hearing and Speech Center. CEAL to determine the level of Oral Language Development. From the list of linguistic levels applied at the beginning it was determined that the level of development of language was 59% of the children were diagnosed with Oral Language Development of 0 to 9 months, 19% at 9 to 12 months, 9 % 12 to 22 months, 9% of 23 to 48 months, 4% of 48 to 60 months. The final application of the linguistic record levels, the following levels of Oral Language Development is determined 37% of children have an Oral Language Development 9-12 months; 28% are from 0 to 9 months, 23% of 12 to 22 months; and 6% of 23 to 48 months and 48 to 60 months. Also the survey of the therapists is found according to question 6: 100% of the therapists always apply the Natural Auditory Oral approach in therapy. Keywords: Development of oral language, periods of language development, hearing and sound, audition process, hearing impairment, hearing impairment and deafness, type of hearing impairment, the psychological development of children with hearing impairments, forms of communication, auditory approach Natural oral, auditory domain milestones, improve the perception and production of spoken language.es_ES
dc.description.abstractLa presente tesis hace referencia al: ANÁLISIS DEL ENFOQUE AUDITIVO ORAL NATURAL Y SU INCIDENCIA EN EL DESARROLLO DEL LENGUAJE ORAL, EN LOS NIÑOS DEFICIENTES AUDITIVOS DEL CENTRO DE AUDICIÓN Y LENGUAJE “CEAL” PERIODO 2012- 2013. LINEAMIENTOS ALTERNATIVOS. En la presente investigación el Objetivo General que se planteó fue: Analizar el Enfoque Auditivo Oral Natural y su incidencia en el Desarrollo del Lenguaje oral en los niños deficientes auditivos del Centro de Audición y Lenguaje CEAL de la ciudad de Loja. Periodo 2012-2013 con la finalidad de plantear lineamientos propositivos. Los métodos utilizados en la elaboración del presente trabajo investigativo fueron: Científico, Inductivo- Deductivo, Analítico- Sintético y Descriptivo que permitieron realizar la discusión y contrastación de las variables propuestas. Los instrumentos aplicados fueron: Una encuesta aplicada a los terapistas para verificar la aplicación del Enfoque Auditivo Oral Natural en el Desarrollo del Lenguaje Oral en los niños deficientes auditivos del Centro de Audición y Lenguaje. CEAL; y, el test de Foster aplicado a los niños deficientes auditivos del Centro de Audición y Lenguaje. CEAL para determinar el nivel de Desarrollo del Lenguaje Oral. De la ficha de niveles lingüístico aplicada al inicio se determinó que el nivel de Desarrollo de lenguaje fue El 59% de los niños fueron diagnosticados con un Desarrollo del Lenguaje Oral de 0 a 9 meses, el 19% en 9 a 12 meses, el 9% de 12 a 22 meses, el 9% de 23 a 48 meses, el 4% de 48 a 60 meses. De la aplicación final de la ficha de niveles lingüístico se determinó que nivel de Desarrollo del Lenguaje Oral en los niños deficientes auditivos del Centro de Audición y Lenguaje CEAL es de 37% de 9 a 12 meses; el 28% se encuentra de 0 a 9 meses, el 23% de 12 a 22 meses; y, el 6% de 23 a 48 meses y48 a 60 meses. Así mismo de la encuesta aplicada a las terapistas se constata según la pregunta 6 que: el 100% de los terapistas siempre aplican el enfoque Auditivo Oral Natural en sus terapias. Palabras claves: Desarrollo de lenguaje oral, periodos del desarrollo del lenguaje, audición y el sonido, proceso de audición, discapacidad auditiva, hipoacusia y sordera, tipología de discapacidad auditiva, el desarrollo psicológico del niño con discapacidad auditiva, formas de comunicación, enfoque auditivo oral natural, hitos del dominio auditivo, mejorar la percepción y producción de lenguaje oral.es_ES
dc.format.extent171 p.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherLojaes_ES
dc.rightsopenAccesses_ES
dc.subjectLENGUAJE ORALes_ES
dc.subjectDISCAPACIDAD AUDITIVAes_ES
dc.subjectHIPOACUSIAes_ES
dc.subjectSORDERAes_ES
dc.titleAnálisis del enfoque auditivo oral natural y su incidencia en el desarrollo del lenguaje oral en los niños deficientes auditivos del centro de audición y lenguaje “CEAL” periodo 2012-2013. Lineamientos alternativoses_ES
dc.typebachelorThesises_ES
Aparece en las colecciones: TRABAJOS DE TITULACION AEAC

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