Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: https://dspace.unl.edu.ec/jspui/handle/123456789/22549
Registro completo de metadatos
Campo DC Valor Lengua/Idioma
dc.contributor.advisorPadilla Celi, Carmen-
dc.contributor.authorElizalde Paredes, Edwin Fernando-
dc.date.accessioned2019-10-16T13:56:54Z-
dc.date.available2019-10-16T13:56:54Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.urihttp://dspace.unl.edu.ec/jspui/handle/123456789/22549-
dc.descriptionThe main goal of this research is to analyze the incidence of the cognitive prerequirements into the academic development in the algebra and functions in Mathematics in students of eight of basic education at “18 de Noviembre” elementary School, in the Loja City.The statement is based on the need of increasing and strengthen intellectual capacities of students since there is no emphasis in boosting the basic cognitive pre- requirements in the current educative process, it is mandatory to design strategies and techniques to contribute I to improve the teaching process. The hypothesis is stated as follows: the cognitive prerequirements highly influence in the academic performance of the algebra and functions unit in Mathematics in students of eight of basic education at “18 de Noviembre” academic year 2018-2019. There is applied the descriptive research; the used methodology to develop the methodological proposal starts from the analysis of the appliance of the evaluation of the cognitive-requirements and also from the academic performance test applied to the whole signed population of eigth grade academic year 2018- 2019, it considers 71 students and two teachers, so after that we apply scientific research techniques to gather information, the techniques are: interview, test and observation. To support the theory and to base the methodological proposal the bibliographic and electronic research was supported based on the settled goals.In summary the pre-requirements highly influence in the academic performance of students in algebra units in the Mathematics subject.This research is structured in the following order: problem statement; in the theoretical frame there is the scientific support of the importance of the cognitive pre- requirements since they highly influence at the time of improving skills and competences in students. As third aspect there are stated the analysis and interpret of results, finally there is settled the transformation proposal as an alternative guideline through catch up workshops aimed to improve basic topics before signing up for eight of basic educationes_ES
dc.description.abstractEl presente trabajo de investigación titulado: Prerrequisitos cognitivos y su incidencia en el rendimiento académico del bloque de Álgebra y Funciones de la asignatura de Matemática, de los estudiantes del octavo grado de Educación General Básica de la Escuela de educación básica “18 de noviembre” de la ciudad de Loja, periodo académico 2018-2019. Lineamientos alternativos. Como objetivo principal del trabajo investigativo se tiene, realizar un análisis de la incidencia de los prerrequisitos cognitivos en el rendimiento académico del bloque de Álgebra y Funciones de la asignatura de Matemática de los estudiantes de dicha institución, el tipo de investigación es de carácter descriptivo, para el desarrollo de la misma se hizo uso de los métodos: científico, analítico-sintético, inductivo y deductivo. En cuanto a la recopilación de información se aplicó instrumentos de investigación como: la entrevista, test y evaluación. De los resultados obtenidos se concluye que existe poco dominio de prerrequisitos cognitivos en los estudiantes, por consiguiente, el rendimiento académico se ve influenciado significativamente. Teniendo en cuenta esta realidad se propone a las autoridades de la institución repotenciar los conocimientos de los estudiantes que ingresan a la institución a través de un taller propuesto como lineamiento alternativo, esto con el fin de evitar un bajo rendimiento académico en la asignatura de Matemáticaes_ES
dc.format.extent149 p.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.rightsopenAccesses_ES
dc.subjectRENDIMIENTO ACADEMICOes_ES
dc.subjectALGEBRAes_ES
dc.titlePrerrequisitos cognitivos y su incidencia en el rendimiento académico del bloque de álgebra y funciones de la asignatura de matemática, de los estudiantes del octavo grado de educación general básica de la escuela de educación básica “18 de noviembre” de la ciudad de Loja, periodo académico 2018-2019. Lineamientos alternativos.es_ES
dc.typebachelorThesises_ES
Aparece en las colecciones: TRABAJOS DE TITULACION AEAC

Ficheros en este ítem:
Fichero Descripción Tamaño Formato  
Edwin Fernando Elizalde Paredes.pdf2,8 MBAdobe PDFVisualizar/Abrir


Los ítems de DSpace están protegidos por copyright, con todos los derechos reservados, a menos que se indique lo contrario.