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Campo DC Valor Lengua/Idioma
dc.contributor.advisorGonzález García, María Susana-
dc.contributor.authorAbad Guarnizo, Paola del Cisne-
dc.date.accessioned2017-01-03T21:23:05Z-
dc.date.available2017-01-03T21:23:05Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.urihttp://dspace.unl.edu.ec/jspui/handle/123456789/17652-
dc.descriptionViolence is a constant in the lives of a large number of people around the world. Approximately 1.6 million people die every year and many more suffer non-fatal injuries as a result of self-inflicted, interpersonal or collective violence (WHO, 2014). The present research was carried out with the purpose of determining the relationship between domestic violence and the skills of adaptation to the academic environment of students from 12 to 20 years of the Educational Unit "Elvia Bélgica Jiménez de González", also the types of intrafamilial violence; and adaptation skills to the academic environment, finally developing a psychoeducational proposal aimed at improving the intrafamilial relationships and the social skills of the evaluated ones, relatives and people interested in this problem. A quantitative - descriptive, correlational, the type cross - sectional study was carried out in which a sample of 99 students from the Educational Unit "Elvia Bélgica Jiménez de González" was selected. The applied instruments were the Unicef Questionnaire to find the types intrafamilial violence, and the Behavior Adaptation Inventory, conditioned only for the purpose of measuring the school environment. According to the data obtained, it was concluded that the predominant type of intrafamily violence is psychological, and there is a greater frequency of intrafamily violence at 14 years of age. Those evaluated who presented psychological violence, have a high level of adaptation 55% and a medium 43,75%, those who have physical violence, have a medium and low adaptation (46.67% each), and 75% of the evaluated, who presented sexual violence, has a low adaptation, that is, significant levels of maladjustment to the academic environment. In order to solve the existing problem, it is considered opportune to carry out preventive activities against domestic violence, consolidated through social psychoeducation projects that sensitize the population so that it can act in response to this problem, assuming responsibilities that prevent more homes engender violence. Keywords: Violence, intrafamily violence, domestic violence, school adaptation.es_ES
dc.description.abstractLa violencia es una constante en la vida de un gran número de personas en todo el mundo, cada año aproximadamente, más de 1,6 millones de personas pierden la vida y muchas más sufren lesiones no mortales como resultado de la violencia autoinfligida, interpersonal o colectiva. (OMS, 2014). La presente investigación fue realizada con la finalidad de determinar la relación entre la violencia intrafamiliar y las habilidades de adaptación al ámbito académico de los estudiantes de 12 a 20 años de la Unidad Educativa “Elvia Bélgica Jiménez de González”, además se indagó los tipos de violencia intrafamiliar y las habilidades de adaptación al ámbito académico, elaborando finalmente una propuesta psicoeducativa encaminada a mejorar las relaciones intrafamiliares y las habilidades sociales de los evaluados, familiares y personas interesadas en esta problemática. Se realizó un estudio cuantitativo - descriptivo, correlacional, de corte transversal, en el cual se seleccionó una muestra de 99 estudiantes de la Unidad Educativa “Elvia Bélgica Jiménez de González”, los instrumentos aplicados fueron el Cuestionario de la Unicef para encontrar los tipos Violencia intrafamiliar, y el Inventario de Adaptación de Conducta, acondicionado únicamente con la finalidad de medir el ámbito escolar. De acuerdo a los datos obtenidos se concluyó que el tipo de violencia intrafamiliar predominante es el psicológico, existiendo además una mayor frecuencia de violencia intrafamiliar a los 14 años de edad. Los evaluados que presentaron violencia de tipo psicológico, tienen un nivel de adaptación alto 55% y medio 43,75%, los que tienen violencia de tipo físico, presentan una adaptación media y baja (46,67% cada uno), y el 75% de los evaluados que presentaron violencia de tipo sexual tienen una adaptación baja, es decir niveles importantes de desadaptación al ámbito académico. Con la finalidad de dar solución al problema existente, se consideró oportuno ejecutar actividades preventivas frente a la violencia intrafamiliar, consolidadas a través de proyectos de psicoeducación social que sensibilicen a la población para que pueda actuar frente a este problema, asumiendo responsabilidades que eviten que más hogares engendren violencia. Palabras clave: Violencia, violencia intrafamiliar, violencia doméstica, adaptación escolar.es_ES
dc.format.extent89 p.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.rightsopenAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ec/es_ES
dc.subjectFAMILIAes_ES
dc.subjectVIOLENCIA INTRAFAMILIARes_ES
dc.titleViolencia intrafamiliar y su relación con las habilidades de adaptación al ámbito académico de los estudiantes de 12 a 20 años de la Unidad Educativa Elvia Bélgica Jiménez de González.es_ES
dc.typebachelorThesises_ES
Aparece en las colecciones: TRABAJOS DE TITULACION ASH

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