Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: https://dspace.unl.edu.ec/jspui/handle/123456789/13039
Registro completo de metadatos
Campo DC Valor Lengua/Idioma
dc.contributor.advisorAguirre Villacís, Carmen Alicia-
dc.contributor.authorRojas Luzuariaga, Any Paola-
dc.date.accessioned2016-05-24T21:51:07Z-
dc.date.available2016-05-24T21:51:07Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.urihttp://dspace.unl.edu.ec/jspui/handle/123456789/13039-
dc.descriptionThe present work of investigation titled:” THE EDUCATIONAL INCORPORATION AND HIS INFLUENCE IN THE COGNITIVE DEVELOPMENT OF THE FIVE-YEAR-OLD GIRLS OF AGE WITH DISABILITY OF THE SCHOOL “ZOILA ALVARADO ", GIVES LOJA's CITY, SCHOOL PERIOD 2014 - 2015. PROPOSED LIMITS". It is structures on the basis of the in force Limits of Graduation in Loja's National University. Since general objetive considered " To determine the Educational Incorporation and his incident in the Cognitive Development of the five-year-old girls of age with disability, of the School "Zoila Alvarado" of Loja's city. " To achieve his fulfillment also there appeared specific, such objetives as: 1. To identify the type of disability that the five-year-old girls of age present with disability, of the School "Zoila Alvarado", of Loja's city, school period 2014 - 2015. Proposed Limits.; 2. To establish the strategies of Educational Incorporation that apply the docentes of the five-year-old girls of age with disability, of the School "Zoila Alvarado", of Loja's city, school period 2014 - 2015. Proposed Limits.; and 3. To value the Cognitive Development of the five-year-old girls of age with disability, of the School "Zoila Alvarado", of Loja's city, school period 2014 - 2015. Proposed Limits. To develop each of the raised aims one came to the utilization of such diverse methods as: scientific, inductive and deductive Method; the applied Technologies were those of survey, applied to the teachers of the lounges of the IInd Level of Initial Education with the purpose of determining the process of education - learning with the five-year-old girls who have disability, Test of Cognitive Skills applied to the five-year-old girls with disability of the School "Zoila Alvarado" to evaluate the Cognitive Development; and the technology of the Observation to know the process of education - learning given in the classes. Finally by means of the results obtained of the surveys realized to teachers characteristics were stated with regard to the education - learning of the five-year-old girls of The Initial IInd, as for the participation of these girls it was found that in 33 % it is active, whereas in 67 % it is passive; the methodology used by teachers is diverse and if it gives them good results to achieve the education that these girls need, between the methodology that they use one finds the use of audio-visual material; in addition the advisers' existence was stated pedagogically that help the teachers for the education of the girls with disability. The results of the Test of Functions of the Cognitive Development applied to the girls with disability it threw positive results in 67 % and negatives in 33 % what indicates a satisfactory achievement of learnings given in the lounge of class.es_ES
dc.description.abstractEl presente trabajo investigativo titulado: “LA INCLUSIÓN EDUCATIVA Y SU INFLUENCIA EN EL DESARROLLO COGNITIVO DE LAS NIÑAS DE CINCO AÑOS DE EDAD CON DISCAPACIDAD DE LA ESCUELA “ZOILA ALVARADO”, DE LA CIUDAD DE LOJA, PERIODO LECTIVO 2014 – 2015. LINEAMIENTOS PROPOSITIVOS. El problema central de la investigación fue:¿Incidencia en la Inclusión educativa, por falta de pedagogía en educación para niños con capacidades diferentes de los docentes de la escuela fiscal “Zoila Alvarado”. Como objetivo general se planteó el “Determinar la Inclusión Educativa y su incidencia en el Desarrollo Cognitivo de las niñas de cinco años de edad con discapacidad, de la Escuela “Zoila Alvarado” de la ciudad de Loja.” Para desarrollar cada uno de los objetivos planteados se acudió a la utilización de diversos métodos tales como: Método científico, inductivo y deductivo; las Técnicas aplicadas fueron la encuesta, aplicada a las maestras de Primer Grado con la finalidad de determinar la Inclusión Educativa; la Prueba de Destrezas Cognitivas aplicada a las niñas de cinco años con discapacidad de la Escuela “Zoila Alvarado” para evaluar el Desarrollo Cognitivo; y la técnica de la Observación para conocer el proceso de enseñanza – aprendizaje impartido en las clases. Finalmente mediante los resultados obtenidos de la encuesta realizada a docentes se constató características respecto a la enseñanza – aprendizaje , en cuanto a la participación de estas niñas se estableció que en un 33% es activa, mientras que en un 67% es pasiva; la metodología usada por las docentes es diversa y si les da buenos resultados para lograr la enseñanza que estas niñas necesitan, entre la metodología que emplean se encuentra el uso de material audiovisual; además se constató la existencia de asesores pedagógico que ayudan a las docentes para la enseñanza de las niñas con discapacidad. Los resultados de la Prueba de Funciones del Desarrollo Cognitivo aplicada a las niñas con discapacidad arrojó resultados positivos en un 67% y negativos en un 33% lo que indica un logro satisfactorio de aprendizajes impartidos en el salón de clase.es_ES
dc.format.extent142 p.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.rightsopenAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ec/es_ES
dc.subjectPSICOLOGÍA INFANTILes_ES
dc.subjectINCLUCIÓN EDUCATIVAes_ES
dc.subject.otherDESARROLLO COGNITIVOes_ES
dc.titleLa inclusión educativa y su influencia en el desarrollo cognitivo de las niñas de cinco años de edad con discapacidad de la escuela “Zoila Alvarado”, de la ciudad de Loja, periodo lectivo 2014 – 2015. Lineamientos propositivoses_ES
dc.typebachelorThesises_ES
Aparece en las colecciones: UED

Ficheros en este ítem:
Fichero Descripción Tamaño Formato  
PAOLA ROJAS (BIBLIOTECA).pdf3,16 MBAdobe PDFVisualizar/Abrir


Los ítems de DSpace están protegidos por copyright, con todos los derechos reservados, a menos que se indique lo contrario.