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dc.contributor.advisorCharchabal Pérez, Danilo-
dc.contributor.authorRigaud Castillo, María Soledad-
dc.date.accessioned2016-05-02T15:59:01Z-
dc.date.available2016-05-02T15:59:01Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.urihttp://dspace.unl.edu.ec/jspui/handle/123456789/11666-
dc.descriptionIn this research paper entitled: "THE GAME AND ITS IMPACT ON THE PSYCHOMOTOR DEVELOPMENT OF CHILDREN FIRST YEAR OF BASIC EDUCATION SCHOOL TAX POMPILIO REINOSO JARAMILLO SECTOR WILLOWS NORTH Loja, semester 2014 – 2015" has been structured and developed in accordance with the regulations in force graduation from the National University of Loja. The overall objective was formulated: Determine the game its impact on psychomotor development of children in the first year of basic school education tax Pompilio Reinoso Jaramillo city of Loja willows northern sector Period 2014-2015. The methods used for the preparation of this research work were scientific, inductive, deductive, analytic, synthetic, descriptive, and statistical model, the same that served effectively help to achieve the proposed goal. The techniques and instruments used were: an elaborate and applied to teachers of children in the first year of basic education "Reinoso Jaramillo Pompilio" School and to identify the types of play and playful strategies Survey. And the Motor Ability Test of Ozeretsky applied to children of the first year of basic education "Pompilio Reinoso Jaramillo" School of the city of Loja, academic year 2014 - 2015; to evaluate the game and psychomotor development. According to survey results the teachers concluded that: 20% of teachers surveyed report that the types of game most frequently performed non engines and social interaction games, role playing games, rules, and Games of construction; and, 80% fiction or fantasy games The game has deep relationship with the development not only of skills and intellectual capacities but also with the development of more balanced, free and happy emotional states. Analyzed the results of the Test of Motor Skill of Oseretzky is concluded that: 20% of children have a psychomotor development Satisfactory and 80% Unsatisfactory. Psychomotor development is the psychological and muscular maturity that a person, in this case a child. Psychological aspects and muscle are the variables that constitute the behavior or attitude.es_ES
dc.description.abstractEn el presente trabajo investigativo denominado: “EL JUEGO Y SU INCIDENCIA EN EL DESARROLLO PSICOMOTRIZ DE LOS NIÑOS Y LAS NIÑAS DEL PRIMER AÑO DE EDUCACIÓN BÁSICA DE LA ESCUELA FISCAL POMPILIO REINOSO JARAMILLO DEL SECTOR SAUCES NORTE DE LA CIUDAD DE LOJA, PERIODO LECTIVO 2014 – 2015”.Se ha estructurado y desarrollado de acuerdo a los reglamentos de Régimen Académico de la Universidad Nacional de Loja. El problema central de la investigación es ¿Por qué no se utiliza diariamente el juego como estrategia metodológica para el desarrollo psicomotriz de los niños y las niñas de la Escuela Pompilio Reinoso Jaramillo de la ciudad de Loja periodo 2014 - 2015? Se formuló el objetivo general: determinar el juego su incidencia en el desarrollo psicomotriz de los niños y niñas del Primer Año de Educación Básica de la escuela fiscal Pompilio Reinoso Jaramillo de la ciudad de Loja sector sauces norte. Los métodos utilizados para la elaboración del presente trabajo investigativo fueron: científico, inductivo, deductivo, analítico, sintético, descriptivo, y modelo estadístico, los mismos que sirvieron de ayuda para lograr con eficiencia la meta propuesta. Las técnicas e instrumentos utilizados fueron: una Encuesta elaborada y aplicada a las maestras de los niños y niñas del primer año de educación básica de la Escuela “Pompilio Reinoso Jaramillo” y para identificar los tipos de Juego y estrategias lúdicas. Y el Test de Habilidad Motriz de Ozeretsky aplicada a los niños y niñas del primer año de educación básica de la Escuela “Pompilio reinoso Jaramillo” de la ciudad de Loja; para evaluar el juego y su Desarrollo Psicomotriz. De acuerdo a los resultados de la encuesta a las maestras se concluye que: El 20% de maestras encuestadas manifiestan que los tipos de juego que realizan con mayor frecuencia no son Juegos motores y de interacción social, y el 80% no realizan el juego en su jornada diaria de trabajo. Analizados los resultados del Test de Habilidad Motriz de Oseretzky se concluye que: El 20% de niños y niñas tienen un desarrollo Psicomotriz Satisfactorio y el 80% de los niños tiene un desarrollo psicomotriz No Satisfactorio.es_ES
dc.format.extent178 p.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.rightsopenAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ec/es_ES
dc.subjectPSICOLOGIA INFANTILes_ES
dc.subjectJUEGOes_ES
dc.subjectDESARROLLO PSICOMOTRIZes_ES
dc.titleEl juego y su incidencia en el desarrollo psicomotriz de los niños y las niñas del primer año de educación básica de la escuela fiscal Pompilio Reinoso Jaramillo del sector Sauces Norte de la ciudad de Loja, periodo lectivo 2014 – 2015es_ES
dc.typebachelorThesises_ES
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