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Campo DC Valor Lengua/Idioma
dc.contributor.advisorMejía Molina, Diana Yazmin-
dc.contributor.authorRomero Calva, Karla Tatiana-
dc.date.accessioned2024-01-22T13:34:16Z-
dc.date.available2024-01-22T13:34:16Z-
dc.date.issued2024-01-22-
dc.identifier.urihttps://dspace.unl.edu.ec/jspui/handle/123456789/28816-
dc.descriptionArtificial Intelligence (AI) in recent years has focused on being incorporated into education and how teachers can take advantage of this technology to improve the quality of the teaching-learning process. With this work, we intend to show some of the results achieved from the implementation of a research project (Use of Artificial Intelligence in the teaching-learning process developed by teachers of Universidad Nacional de Loja) that has been carried out by four teachers of the Facultad de Educación el Arte y la Comunicación of the Universidad Nacional de Loja. Among the objectives of the project, it is intended to detail the use of AI in the teaching-learning process developed by teachers in the careers of Pedagogy of Experimental Sciences, Computer Science and Social Communication, and to describe the use of AI in the teaching-learning process developed by teachers in the careers of Basic Education and Pedagogy of Language and Literature. The methodological process followed, in which the opinion of four teachers is collected through the application of an open interview to obtain relevant information on the use of AI in higher education and its impact on the teaching-learning process. To access the information, a questionnaire of 15 semi-structured questions was considered where it was found that AI can improve the personalization of learning, encourage student participation, promote continuous and formative assessment, and automate administrative tasks. However, concerns were also identified about its impact on interpersonal interactions, ethics and morals, holistic education, and student preparedness. A series of conclusions are also presented, in which the importance of consciously analyzing the use of AI in education, guaranteeing its ethical use and promoting a fair and transparent relationship with technology was highlighted. It highlighted the need to train professionals capable of developing new technologies and finding in them benefits for future life, which is important for the achievement of sustainable development goals. Keywords: Artificial Intelligence; Higher Education; adaptive learning; teaching-learning; humanism.es_ES
dc.description.abstractLa Inteligencia Artificial (IA) en los últimos años se ha enfocado en incorporarse en la educación y cómo los docentes pueden aprovechar esta tecnología para mejorar la calidad en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Con este trabajo, se pretenden mostrar algunos de los resultados logrados a partir de la ejecución de un Proyecto de Investigación que se ha llevado a cabo por parte de cuatro docentes del Facultad de Educación, el Arte y la Comunicación de la Universidad Nacional de Loja. Entre los objetivos del proyecto se pretende detallar el uso de la IA en el proceso de enseñanza-aprendizaje desarrollado por los docentes en las carreras de Pedagogía de las Ciencias Experimentales Informática y Comunicación Social, y describir el uso de la IA en el proceso de enseñanza-aprendizaje desarrollado por los docentes en las carreras de Educación Básica y Pedagogía de la Lengua y la Literatura. El proceso metodológico seguido, en el que se recoge la opinión de cuatro docentes mediante la aplicación de una entrevista abierta para obtener información relevante sobre el uso de la IA en la educación superior y su impacto en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Para el acceso a la información se consideró un cuestionario de 15 preguntas semiestructuradas donde se descubrió que la IA puede mejorar la personalización del aprendizaje, fomentar la participación de los estudiantes, promover la evaluación continua y formativa, y automatizar tareas administrativas. Sin embargo, también se identificaron preocupaciones sobre su impacto en las interacciones interpersonales, la ética y la moral, la educación integral y la preparación de los estudiantes. Así mismo se presenta una serie de conclusiones en las cuales se destacó la importancia de analizar de forma consciente el uso de la IA en la educación, garantizando su uso ético y promoviendo una relación justa y transparente con la tecnología. Se resaltó la necesidad de formar profesionales capaces de desarrollar nuevas tecnologías y hallar en ellas beneficios para la vida futura, lo que es importante para el logro de los objetivos de desarrollo sostenible. Palabras claves: Inteligencia Artificial; Educación Superior; aprendizaje adaptativo; enseñanza-aprendizaje; humanismo. es_ES
dc.format.extent38 P.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherUniversidad Nacional de Lojaes_ES
dc.rightsopenAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ec/es_ES
dc.subjectINTELIGENCIA ARTIFICIALes_ES
dc.subjectEDUCACIÓN SUPERIORes_ES
dc.subjectAPRENDIZAJE ADAPTATIVOes_ES
dc.subjectENSEÑANZA-APRENDIZAJEes_ES
dc.subjectHUMANISMOes_ES
dc.titleUso de la Inteligencia Artificial en el proceso de enseñanza-aprendizaje desarrollado por docentes de la Universidad Nacional de Lojaes_ES
dc.typemasterThesises_ES
Aparece en las colecciones: Maestrias FEAC

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